søndag 8. desember 2013

Safrankaker med Mandler og Appelsin

Småkaker som kan være hyggelige smågaver til jul. Disse er raske å lage med en SMAK av Honning :)

Safran - verdens dyreste krydder med en kilopris på NOK 35.000.
Safran sies å kunne motvirke kreft, bekjempe depresjon og skal også være bra for synet.  
Men, en liten advarsel - 20 gram er nok til å derpe deg, mens 5 gram er nok til å forgifte deg kraftig.


150 gr romtemperert smør
1 dl sukker
2,5 dl flytende honning
1 egg
350 gr hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 gr safran
2 ts revet appelsinskall
50 gr mandler


Forvarm ovnen til 200 grader. Rør smør, sukker og honning godt sammen. Bland i egget. Bland mel, bakepulver og safran, appelsinskall og kvernede mandler. Del deigen i tre like emner. Rull i lengder, legg dem på bakepapirkledd plate. Trykk noe ned med en gaffel. Stek kakene i 15 minutter, ta dem ut og vent 10 minutter. Skjær på skrå til passe store kaker. Legg dem opp ned på platen og etterstek i ca 5 minutter.
PS! Man kan fint erstatte safran med gurkemeie. Det gjorde jeg idag, da jeg ikke kunne finne safranet som jeg kjøpte på apoteket i fjor.

Kakene skråskjæres med en kniv etter steking og hvile i 10 min.



Kjøles på rist

mmmm deilig

En godbit til julekaffen






2 kommentarer:

  1. Nydelig og inspirerende juleblogg Liv! Nesten fristende å komme på julebesøk nå:) Tror nok jeg skal prøve meg på et par av oppskriftene dine søs:)

    SvarSlett
  2. Takk Solveig :) Ja dere er hjertelig velkommen hit da !
    Kommer mer etterhvert her, men litt travle dager…. Følg med. I morgen er det plutselig noe nytt her :)

    SvarSlett