mandag 2. juni 2014

Blomkålsuppe med forvellede sukkererter, og grantityr av sprøstekt shampinjong, rød paprika og baconterninger


Blomkålsuppe er enkel og deilig sommermat. Jeg har tenkt sammen en deilig blanding som jeg serverte idag.
Til min variant trenger du;
  • 1 mellomstor blomkål
  • 1/2 pk. sukkererter
  • litt salt
  • 1 liter vann
  • 70 gr. smør
  • 140 gr, hv,mel
  • 3 dl.melk
  • 1 dl. fløte
  • rapsolje
  • shampingjong 6-8 ferske, små
  • 1/2 rød paprika (spiss)
  • smårettsbacon i terning 1 pk.
  • salt og pepper til krydring av granityret
Først bunter jeg blomkålen og legger den i kaldt godt saltet vann (for å få ut småkryp)
Skjær bort stengen i sukkerertene, og skyll godt.
Skyll av saltvannet og kok opp 1 l vann med 1 ts. salt. Legg i blomkålbuntene og gi et oppkok, kok videre i 5-7min. De siste 3 minuttene legger du sukkerertene i vannet så disse blir forvellet. Legg så grønnsakene i et dørslag og kjøl ned meg kaldt vann. (for å beholde sprøheten)

Suppen;
Smelt smør i en kjele og rør inn hvetemelet. Spe så med kraften av grønnsakene, til du får en glatt jevn tykk saus. Nå sper du med melk så suppen får en fyldig smak. Kok opp og la suppen småkoke under omrøring i 5 minutter.  Slå ned varmen.

Granityr;
Varm rapsolje i stekepanna. Legg så skivet sopp, rød paprika og baconterminger i den varme oljen og fres dette til det får en fin brun hinne. Salt og pepper etter smak.

Servering;
Vam opp suppen. Hell i 1 dl. fløte.
Legg i grønnsakene så disse blir varme. Øs opp i tallerken og legg nå over granityr.
Serveres med kaldt isvann.

Vel bekomme.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar