onsdag 31. desember 2014

Julebrød med Mølsgraut - skikkelig gammeldags julemat fra Nord-Vestlandet

Travle tider før jul gjorde at jeg ikke rakk alt det jeg ville. Men, nå i romjulen har jeg laget noe jeg husker mor laget hver jul. Nemlig julebrød og mølsgraut. Det er skikkelig digg - iallefall om du er vestlending :)

Serveres till varmt julebrød eller lefser
Mølsgraut
5 l h-melk
1 l kefir
2 dl. sukker
1 ts. kardemomme
2-3 stenger hel kanel
1/2 dl seterrømme
100 gr. meierismør
2 dl. fløte
1,5 dl. hv.mel
ca. 2 dl. rosiner


Kok opp h-melken i en stor kjele. Hell i kefirmelken la det koke lett. Nå sprekker mysen opp og innkokingen kan begynne. Rør i av og til. Legg i kanelstengene. La koke i ca 6 timer. Nå helles sukkeret inn. Jeg bruner sukkeret på stekepannen så det får en kandisert farge. Fortsett å røre og la det koke ytterligere inn. Nå tilsettes kardemomme. Rør ut hvetemelet i litt vann. Tilsett fløten og rør inn i ostemassen. Kok opp. Nå setts ostemassen (mølsgrauten) til avkjøling. Tilett rosinene.
Når massen er kald legges den i passe oppbevaringsbokser i et kjølig sted.
Jeg tror jeg brukte 6-7 timer før mølsgrauten hadde fått sin rette konsitens.

Julebrød m/rosiner
Gjær og sukker smelter sammen
Bland inn rosier
17 dl. hv.mel
2 dl. sukker
200 gr. smør
6 dl. melk
2,5 dl. rosiner
50 gr, gjær

Bruk temperert hv.mel og smør. Smuldre smøret inn i melet. Del opp gjæren i en skål og strø 2-3 ss. sukker over. Tilsett sresten av sukkeret i melet. Lunke melken til 37 grader. Lag en bakegrop i melet og hell melken inn. Rør inn gjæren. Blade sammen deigen og sett til heving.  Når deigen er hevet til dobbelt smengde bakes brøene ut (2 stk) og settes til etterheving. Forvarm stekeovnen til 230 grader. Bræøene settes inn og stekes i ca. 10 min. Still ned temperaturen til 180 grader og stek til brøa er gylden brune. ca 25min.
Settes på rist til avkjøling.

Serveres med mølsgraut.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar